Η υπάλληλος τράβηξε το βλέμμα της από το κομπιούτερ και κοίταξε τον συνάδελφό της, δύο γραφεία πιο πέρα. Στράφηκε προς το μέρος μου. «Ξέρετε, χρειάζεται να συμπληρώσω κάποια στοιχεία. Τα έχει ο συνάδελφος, αλλά εγώ δεν έχω πρόσβαση, δεν μπορώ να τα δω από εδώ». Ο συνάδελφος; Εντάξει, ο συνάδελφος λοιπόν. «Θα πάω να τα φέρω», είπα. Ό,τι χρειαστεί για να πάρω στα χέρια μου αυτό το πιστοποιητικό, για την έκδοση του οποίου είχα κάνει αίτηση δύο εβδομάδες πριν – εννοείται με αυτοπρόσωπη παρουσία και εγγράφως. Έφερα τυπωμένα τα στοιχεία, τα απήγγειλα στην υπάλληλο, τα πέρασε στον υπολογιστή. Ζήτησε την κατανόησή μου, αλλά τα δύο συστήματα «δεν επικοινωνούν». Είδα το πολυαναμενόμενο πιστοποιητικό να ξεμυτίζει από τον εκτυπωτή δίπλα της. Χαμογέλασα υποκρινόμενη ότι κατανοώ τις δυσκολίες. Το πήρε στα χέρια της, το κοίταξε, το σφράγισε, το υπέγραψε και τελικά μου το έδωσε. Ήταν αρχές του 2017.
Όταν την προηγούμενη εβδομάδα μπήκα στην πλατφόρμα gov.gr και έπειτα από ελάχιστα λεπτά είδα το πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης να βγαίνει από τον δικό μου εκτυπωτή, το κοίταζα προσεκτικά για να είμαι σίγουρη ότι είναι αυθεντικό και μπορώ να το χρησιμοποιήσω. Ακόμα φοβάμαι ότι κάτι θα στραβώσει όταν το πάω στον δήμο.
Διηγήθηκα το συγκεκριμένο περιστατικό στους βασικούς συντελεστές υλοποίησης και λειτουργίας της πλατφόρμας gov.gr, όταν βρέθηκα στα γραφεία της ΕΔΥΤΕ (Εθνικό Δίκτυο Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας) για να κάνω ρεπορτάζ backstage για την πλατφόρμα που έκανε τη ζωή μας πιο εύκολη τον τελευταίο χρόνο. «Μα δεν χρειαζόταν να το τυπώσετε, μπορούσατε να το στείλετε ηλεκτρονικά», μου επισήμανε η κ. Άλκηστη Μουρίκη, Developer στην ΕΔΥΤΕ.
Τα βασικά στελέχη της ομάδας της gov.gr συναντήθηκαν –με τις μάσκες και όλα τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης– για πρώτη φορά από κοντά μετά από πολλούς μήνες που δουλεύουν από το σπίτι τους, για να προσπαθήσουν να μας εξηγήσουν πώς κατάφεραν να συναντηθούν επιτέλους η τεχνολογία και η δημόσια διοίκηση στην Ελλάδα.
«ΣΤΑΜΑΤΗΣΤΕ Ο,ΤΙ ΚΑΝΕΤΕ»
Τo emvolio.gov.gr είναι η εφαρμογή μέσω της οποίας χιλιάδες άνθρωποι έχουν κλείσει το ραντεβού τους για εμβολιασμό τους τελευταίους μήνες, χωρίς ουρές, χωρίς ταλαιπωρία, χωρίς να χρειαστεί οι ίδιοι να «προσκομίσουν δικαιολογητικά». Το ίδιο εύκολα θα αποκτούν στο εξής και ψηφιακό πιστοποιητικό εμβολιασμού. Η άυλη συνταγογράφηση, τα άυλα παραπεμπτικά, οι προσωρινές άδειες οδήγησης είναι μόνο μερικές από τις εκατοντάδες ψηφιακές υπηρεσίες που προσφέρει το gov.gr, η ενιαία ψηφιακή πύλη όπου συγκεντρώνονται όλες οι ψηφιακές υπηρεσίες που μπορούν να προσφέρουν όλοι οι φορείς του Δημοσίου στους πολίτες. Και έπεται συνέχεια. Αντίθετα από τη συνήθη τακτική των πολιτικών εξαγγελιών που έχουν ως πρόσημο ένα «θα» χωρίς ακριβές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, στο gov.gr «πρώτα υλοποιείται ένα έργο και μετά ανακοινώνεται. Κάθε εβδομάδα έχουμε ένα deadline και τρέχουμε να το προλάβουμε», λέει ο κ. Διονύσης Κοντογιώργης, προϊστάμενος Υπηρεσίας Συντονισμού Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Όλα ξεκίνησαν με «χαλαρούς» ρυθμούς στην κατεύθυνση της ψηφιοποίησης και της απλούστευσης των υπηρεσιών του Δημοσίου, «σύμφωνα με τον σχεδιασμό του νέου υπουργείου», επισημαίνει ο κ. Κοντογιώργης. Η ομάδα που είχε αναλάβει το μεγαλεπήβολο σχέδιο άρχισε να συγκεντρώνει σε μία πλατφόρμα και να ομογενοποιεί όλες τις ψηφιακές υπηρεσίες μέχρι εκείνη τη στιγμή. Παράλληλα γίνονταν συναντήσεις με αντίστοιχες ομάδες του εξωτερικού, προκειμένου να αποκτηθεί τεχνογνωσία.
Και μετά ήρθε η Covid-19.
«Ήταν Τετάρτη 18 Μαρτίου 2020, ήμασταν σε μια συνάντηση με συναδέλφους από το gov.uk στο ξενοδοχείο President, όταν ξαφνικά χτύπησε το τηλέφωνο. Ήταν από το γραφείο του υπουργού: “Παιδιά, αφήστε ό,τι κάνετε και ελάτε εδώ. Βγαίνουμε το Σάββατο 21 Μαρτίου”. Την επόμενη μέρα, Κυριακή, ανακοινώθηκε η πρώτη καραντίνα για την αντιμετώπιση της πανδημίας», θυμάται ο κ. Θοδωρής Παπαδόπουλος, προϊστάμενος Γραφείου Σχεδιασμού και Ανάπτυξης του gov.gr.
Η λέξη «τρέλα» είναι λίγη για να περιγράψει κανείς τις ημέρες και τις νύχτες που ακολούθησαν. Ενώ όλη η κοινωνία ανέμενε τα μέτρα που θα διαμόρφωναν την καινούργια άγνωστη καθημερινότητα, περίπου είκοσι άτομα παρέμεναν 24 ώρες το 24ωρο οnline και προσπαθούσαν να ετοιμάσουν το gov.gr.
Εκτός των άλλων, η νέα πλατφόρμα θα προσέφερε για πρώτη φορά δύο ακόμα υπηρεσίες ψηφιακά: την έκδοση υπεύθυνων δηλώσεων και την εξουσιοδότηση. «Θυμάμαι ξημερώματα να συζητάμε πώς θα γίνει το καθετί. Φανταστείτε επίσης ότι δουλεύαμε ο καθένας από το σπίτι του. Τα καταφέραμε όχι μόνο γιατί έχουμε τις δεξιότητες και τις ικανότητες, αλλά και γιατί μπορέσαμε να συνεργαστούμε σε συνθήκες πολύ μεγάλης πίεσης. Και αυτό δεν είναι κάτι ούτε εύκολο ούτε αυτονόητο», λέει ο κ. Πάνος Λουρίδας, διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης της ΕΔΥΤΕ.
Κι όταν η πλατφόρμα ανέβηκε, είχατε άγχος; ρωτάω. «Εμ, δεν είχαμε;» απαντά χωρίς δισταγμό ο κ. Δημήτρης Μητρόπουλος, επικεφαλής στη Διεύθυνση Προηγμένων Υπολογιστικών και Δικτυακών Υποδομών. «Βλέπαμε να μπαίνουν στην πλατφόρμα πολίτες και αγωνιούσαμε». Άλλωστε δεν είναι και σπάνιο να πέφτει μια πλατφόρμα, κάθε άλλο· ήταν, όμως, παράλληλα η πλέον ακατάλληλη στιγμή να συμβεί κάτι τέτοιο. Ευτυχώς, τα όποια τεχνικά προβλήματα ανέκυψαν μπορούσαν να διορθωθούν όσο η εφαρμογή παρέμενε στον αέρα, «σαν να πρέπει να σφίξεις μια βίδα, όχι να αλλάξεις εξάρτημα στη μηχανή», όπως επισημαίνουν.
Οι αριθμοί αποδεικνύουν την ανάγκη των πολιτών για τη συγκεκριμένη εφαρμογή. Μέσα σε έναν χρόνο από εκείνη την ημέρα έχουν εκδοθεί σχεδόν 2 εκατομμύρια υπεύθυνες δηλώσεις και 800.000 εξουσιοδοτήσεις. «Όλα αυτά είναι επισκέψεις σε ΚΕΠ που δεν έγιναν», εξηγεί ο Διονύσης Κοντογιώργης.
«ΔΕΝ ΘΑ ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΟΥΜΕ ΤΗ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑ»
Σήμερα το gov.gr έχει μεγαλώσει πολύ. Ενώ ξεκίνησε στις 21 Μαρτίου 2020 με τη δυνατότητα να παρέχει 501 υπηρεσίες, σήμερα, έναν χρόνο μετά, έχει φτάσει τις 1.138. Στο ίδιο χρονικό διάστημα έχουν πραγματοποιηθεί 94 εκατομμύρια ψηφιακές συναλλαγές. Ο κ. Θοδωρής Παπαδόπουλος έχει συνέχεια μπροστά του τον υπολογιστή και εκτός των άλλων παρακολουθεί την επισκεψιμότητα στην πλατφόρμα ανθρώπων από όλο τον κόσμο.
«Μπαίνουν Έλληνες που βρίσκονται στο Πουέρτο Ρίκο, στο Βιετνάμ, στο Πακιστάν. Φέραμε την ελληνική δημόσια διοίκηση στα σπίτια όλων των Ελλήνων σε όλο τον κόσμο», λέει με φανερή ικανοποίηση. Παράλληλα γίνεται μεγάλη προσπάθεια να απλοποιηθούν όσο γίνεται οι διαδικασίες, να μειωθούν τα πιστοποιητικά που χρειάζονται. Δεν θέλουμε να ψηφιοποιήσουμε τη γραφειοκρατία. Το gov.gr δεν ήρθε για να δίνει πιστοποιητικά, ήρθε για να ανταλλάσσει πληροφορία και να “κόβει” πιστοποιητικά», λέει ο κ. Κοντογιώργης. «Στόχος μας είναι ο πολίτης να δίνει μία φορά στη δημόσια διοίκηση κάθε πληροφορία και αυτή μετά να είναι υπεύθυνη να τη μεταφέρει όπου χρειάζεται», καταλήγει.
Πώς το gov.gr μου άλλαξε τη ζωή
Επτά μαρτυρίες για τη σιωπηλή ψηφιακή επανάσταση
Ανδρέας Δρυμιώτης
Σύμβουλος Επιχειρήσεων
«Ένας ιός-καταλύτης για την ψηφιακή Ελλάδα»
Θα σας δώσω μόνο τρία νούμερα. Το 2018 το σύστημα είχε εξυπηρετήσει 8,8 εκατ. συναλλαγές, το 2019 είχε 34,7 εκατ. συναλλαγές και το 2020 περισσότερες από 95 εκατ. ηλεκτρονικές συναλλαγές πολιτών. Κάντε ένα flashback 13 μηνών. Μπορούσατε ποτέ να φανταστείτε αυτές τις αλλαγές; Αυτή όμως είναι η τρανότερη απόδειξη της απίστευτης προσαρμοστικότητας του ανθρώπου στις μεταβαλλόμενες συνθήκες! Δίδαγμα μεγάλο προς τους πολέμιους των αλλαγών. Εδώ και περίπου 50 χρόνια προσπαθώ με τη δράση μου και την αρθρογραφία μου να ταρακουνήσω τη χώρα από τον ψηφιακό λήθαργο που με μακαριότητα απολάμβανε. Ματαιότης. Χρειάστηκε μόνο ένας μικροσκοπικός ιός για να αλλάξει άρδην η κατάσταση. Σύμφωνα με τον Δαρβίνο, «η τυχαιότητα και η αναγκαιότητα άλλαξαν τον κόσμο». Έτσι και στην περίπτωσή μας ο κορωνοϊός και ο Κυριάκος Πιερρακάκης δούλεψαν καταλυτικά για να μπει η χώρα στην ψηφιακή εποχή. Δύο, μόνο, παραδείγματα: Μετακίνηση με SMS στο 13033: πρωτοποριακή ελληνική εφαρμογή, η οποία διευκόλυνε τις μετακινήσεις και τον έλεγχο από τις πρώτες ημέρες της πανδημίας. Ο ΟΟΣΑ τη χαρακτήρισε «βέλτιστη πρακτική». Και στη διαδικασία του εμβολιασμού. Όσοι έχουν εμπειρία από την υπηρεσία του εμβολιασμού δεν μπορούν να πιστέψουν ότι ζουν στην Ελλάδα. Η μόνη ενέργεια του πολίτη είναι η αποδοχή με SMS και τελείωσε. Ούτε ουρές, ούτε αναμονές, ούτε χαρτιά να συμπληρώσει κάποιος. Σημαντικό: Πρώτη φορά η πολιτεία πάει στον πολίτη και όχι ο πολίτης στην πολιτεία. Μεγάλες χώρες όπως η Γερμανία και οι ΗΠΑ έχουν τεράστια προβλήματα στο θέμα αυτό.
Γιάννης Μπουτάρης
Επιχειρηματίας, πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης
«Ευτυχής, αν και αρχάριος ψηφιακά»
Η εφαρμογή αυτή έχει αλλάξει τη ζωή μας. Με τους εργαζομένους του δήμου Θεσσαλονίκης που έχω επικοινωνία είναι πανευτυχείς. Εντάξει μερικοί γκρινιάζουν –πάντα θα υπάρχουν αυτοί–, αλλά αυτοί στη δουλειά των οποίων στηρίζεται ο δήμος έχουν διευκολυνθεί απίστευτα. Εκτός από την ψηφιοποίηση της διαδικασίας, είναι σημαντικό ότι μειώνεται και ο όγκος των πιστοποιητικών που απαιτούνται, γιατί βέβαια, αν πρέπει να κατεβάσεις ηλεκτρονικά δεκάδες χαρτιά, δεν αλλάζουν όλα όσα θα έπρεπε για να μειωθεί η γραφειοκρατία. Η ηλεκτρονική εποχή πρέπει να μπει σε όλους τους τομείς και κυρίως στα δικαστήρια, αυτό είναι πολύ σημαντικό για τη δικαιοσύνη. Εγώ είμαι εντελώς αρχάριος ψηφιακά, τώρα έχω αρχίσει να μπαίνω κάπως στο νόημα. Αν πάρω και laptop, τότε πραγματικά θα έχω ξεπεράσει τον εαυτό μου. Η διαχείριση των ηλεκτρονικών μέσων πρέπει να μπει στη ζωή μας, από την αρχή, από το δημοτικό.
Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος
Καθηγητής Σύγχρονης Πολιτικής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου
«Μεταρρυθμιστικό υπόδειγμα»
Η ίδια η σύλληψη, ο σχεδιασμός, η λειτουργία και η διαρκής επέκταση του opengov.gr, και μάλιστα σε χρόνο-ρεκόρ και σε συνθήκες κρίσης, συνιστούν όλα μαζί όχι απλώς ένα διοικητικό επίτευγμα αλλά ένα ορόσημο για την ελληνική δημόσια διοίκηση, το οποίο θα συζητάμε συχνά στο μέλλον ως μεταρρυθμιστικό υπόδειγμα. Ποια ήταν τα δεδομένα μέχρι τώρα όσον αφορά την εξυπηρέτηση του πολίτη; Το πρότυπο που ακολουθούνταν ήταν το παραδοσιακό, και μάλιστα στη γεμάτη παθογένειες ελληνική εκδοχή του: ο πολίτης ήταν υποχρεωμένος να απευθυνθεί ο ίδιος με φυσική παρουσία στις διάφορες υπηρεσίες του δημοσίου τομέα, μόνο σε εργάσιμες ημέρες και ώρες, και ακόμη χειρότερα όφειλε να αναζητήσει μόνος, πάντα αυτοπροσώπως, όλα τα απαιτούμενα δημόσια έγγραφα. Αυτό σήμαινε πλήθος προβλημάτων, από άπειρες χαμένες ανθρωπο-ώρες για πολίτες και δημόσιους υπαλλήλους μέχρι σημαντικά ζητήματα κακοδιοίκησης ή διαφθοράς. Υπό κανονικές συνθήκες, μια τέτοια μεταρρύθμιση θα απαιτούσε πολλά χρόνια και θα συναντούσε μεγάλες αντιστάσεις. Ωστόσο, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατάφερε να επιτύχει εκείνο που ζητούσαμε αλλά δεν εφαρμόσαμε ποτέ στη διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης: να μετατρέψει την κρίση σε ευκαιρία αλλαγής. Μόνο που αυτό που πέτυχε να κάνει δεν ήταν απλώς να μεταρρυθμίσει τη δημόσια διοίκηση αλλά να τη φέρει σε μια νέα εποχή, αλλάζοντας υπόδειγμα προσέγγισης και λειτουργίας. Για να το επιτύχεις βεβαίως αυτό, απαιτούνται οι κατάλληλες ηγεσίες και η συναφής τεχνογνωσία. Διότι πίσω από τα τεχνολογικά επιτεύγματα κρύβεται πάντα η ποιότητα του ανθρώπινου παράγοντα.
Κωνσταντίνα Τουμάση
Τεχνολόγος Ακτινολόγος στον Ευαγγελισμό
«Ένας σύμμαχος για την Ελευθερία»
Ως υγειονομικός σε νοσοκομείο πρώτης γραμμής εν μέσω πανδημίας δεν μπορούσα επ’ ουδενί να αφιερώσω χρόνο στην αναζήτηση προσωπικών εγγράφων, να καλέσω κάποια υπηρεσία ή να σταθώ σε ουρά για την έκδοση κάποιου δικαιολογητικού. Μέσα από την πλατφόρμα του gov.gr ανακάλυψα πως με μεγάλη ευκολία και πολύ άμεσα έχω πρόσβαση σε μεγάλο εύρος σημαντικών υπηρεσιών ως φορολογούμενη, ως μητέρα και φυσικά ως εργαζόμενη στον υγειονομικό τομέα. Βάσει της εμπειρίας μου και έχοντας η ίδια εμβολιαστεί, δεν μπορώ να μην τονίσω την ευκολία που προσφέρει σε όλους μας η πλατφόρμα της άυλης συνταγογράφησης και το emvolio.gov.gr, ακόμα και σε πολίτες μεγαλύτερης ηλικίας. Η επιχείρηση «Ελευθερία» βρήκε στο gov.gr έναν ζωτικής σημασίας σύμμαχο.
Λαβίνια Σταθάκη
Mπλόγκερ, μητέρα τριών παιδιών
«Το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο»
Η ζωή μιας μητέρας το 2021 είναι από μόνη της απαιτητική, αλλά ευτυχώς η ψηφιακή εποχή έχει έρθει για να μας διευκολύνει. Έχοντας γεννήσει πρόσφατα το τρίτο μου παιδί, ένα υγιέστατο αγοράκι, συνειδητοποίησα πόσο εύκολη είναι η διαδικασία γέννησης και δήλωσης ενός παιδιού σε σχέση με τις προηγούμενες γέννες μου. Χάρη στο gov.gr είχα τη δυνατότητα μέσα ακόμα και από το κινητό μου, με ένα κλικ, να συνδεθώ πανεύκολα με τους κωδικούς ebanking ή taxisnet και να κατεβάσω το πιστοποιητικό οικογενειακής μου κατάστασης. Και πραγματικά, η δήλωση του παιδιού μου μου φάνηκε το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο. Παράλληλα, είχα τη δυνατότητα της δημιουργίας εξουσιοδότησης, πράγμα πολύ σημαντικό, καθότι είχα μόλις γεννήσει με καισαρική και η μετακίνησή μου ήταν από μόνη της ένας άθλος. Οποιαδήποτε στιγμή είχα πρόσβαση σε έγγραφα όπως η ληξιαρχική πράξη γάμου, το πιστοποιητικό γέννησης, χωρίς να χρειαστεί να λείψω από τις πρώτες αγκαλιές του αγοριού μου. Μέσα από τα social media που δραστηριοποιούμαι επαγγελματικά επικοινωνώ καθημερινά με το κοινό μου και χαίρομαι που επιτέλους με την ίδια ευκολία μπορώ να εκτελώ τις συναλλαγές μου με το Δημόσιο.
Νίκος Δρανδάκης
Επιχειρηματίας, ιδρυτής του Taxibeat
«Ευκαιρία να γιορτάσουμε!»
Πριν από περίπου 12 χρόνια είχα ξεκινήσει μια διαδικτυακή συζήτηση με φίλους η οποία είχε καταλήξει στη δημιουργία μιας άτυπης «κίνησης» με την ονομασία 4Δ (σύντμηση του «Δημόσια Δεδομένα, Δικά μας Δεδομένα»). Ο στόχος; Να ευαισθητοποιήσουμε τους Έλληνες πολίτες, αλλά και τη δημόσια διοίκηση, στην ανάγκη να χρησιμοποιηθεί ο γιγάντιος όγκος των δεδομένων που συλλέγει το Ελληνικό Δημόσιο προς όφελος των πολιτών, και κυρίως από τους ίδιους πολίτες. Με τα χρόνια, βλέποντας την αδιαφορία των εκάστοτε κυβερνήσεων, το ενδιαφέρον μας να κρατήσουμε αυτή την ιδέα ζωντανή ξέφτισε. Μέχρι που πριν από λίγους μήνες είδα τον Κυριάκο Πιερρακάκη να ανακοινώνει τη δημιουργία του data.gov.gr, μιας πλατφόρμας που θα παρέχει αυτά ακριβώς τα δεδομένα ελεύθερα, για περαιτέρω αξιοποίηση από κάθε Έλληνα πολίτη. Η κίνηση είναι επαναστατική. Τόσο όσο είναι συνολικά η πλατφόρμα gov.gr – μια ιδέα που αλλάζει τη σχέση του πολίτη με το κράτος και μας κάνει όλους πιο παραγωγικούς. Γιορτάζω κι εγώ τον ένα χρόνο από την έναρξη του gov.gr.
Μαρίνα Λεωνιδοπούλου
Manager Δημοσίων Σχέσεων
«Το Δημόσιο αλλιώς»
Δεν μπορώ και δεν θέλω να μετρήσω πόσες επισκέψεις έχω κάνει σε αστυνομικά τμήματα και ΚΕΠ όσα χρόνια εργάζομαι σε διοικητικές θέσεις εταιρειών: υπεύθυνη δήλωση για το ένα, εξουσιοδότηση για το άλλο, γνήσιο υπογραφής πάντα και για όλα. Από τότε που το gov.gr μπήκε στη ζωή μας, την απλοποίησε σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο. Τον τελευταίο χρόνο, πολύ εύκολα και γρήγορα, χωρίς να σηκωθώ από την καρέκλα μου, έχω εκδώσει σημαντικό αριθμό εγγράφων, ενεργοποίησα την άυλη συνταγογράφηση τριών ατόμων, άλλαξα την τοποθεσία εμβολίου της μητέρας μου, πήρα παραστατικά για μεταβίβαση αυτοκινήτου… Συνηθισμένη στην Ελλάδα τού «οπλίσου με υπομονή, στήσου στην ουρά και σύρσου αδιαμαρτύρητα από τον Άννα στον Καϊάφα», μια πλατφόρμα του Δημοσίου που δουλεύει τόσο καλά και για τόσο πολλά, που «μιλάει» μια γλώσσα κανονική και αντιληπτή από όλους, σε αντίθεση π.χ. με το TAXISnet, με ξάφνιασε πραγματικά – και ας είναι, κυνικά μιλώντας, το απολύτως αυτονόητο.
Στην υλοποίηση του gov.gr έχουν συμβάλει η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών και η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Η υλοποίηση των εφαρμογών πραγματοποιείται από την ΕΔΥΤΕ Α.Ε. Σε υπηρεσίες όπως η άυλη συνταγογράφηση είναι σημαντική η συνεισφορά της ΗΔΙΚΑ Α.Ε.
«Η Ελλάδα έχει το hardware, δεν είχε το software»
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, μοιράζεται τις απόψεις του με το «Κ».
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της χώρας μπορεί να είχε σημαντική θέση στο πρόγραμμα της κυβέρνησης, όμως το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης βρέθηκε στην πρώτη γραμμή λόγω πανδημίας και μέσω του gov.gr έφερε μια τεράστια αλλαγή στη σχέση του πολίτη με το κράτος, εξοβελίζοντας από την καθημερινότητά του την ταλαιπωρία που αποτελούσε αναπόσπαστο κομμάτι της «εξυπηρέτησης» του Δημοσίου.
Ο υπουργός Κυριάκος Πιερρακάκης τονίζει ότι η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να χάσει το τρένο της 4ης βιομηχανικής επανάστασης και γι’ αυτό πρέπει να γίνουν δύο πράγματα ταυτόχρονα: «Από τη μία να λυθούν εκκρεμότητες με το παρελθόν, οι οποίες αντανακλώνται στην καθημερινότητα του πολίτη. Από την άλλη, να συμμετάσχουμε σε όλη αυτή τη μεγάλη τεχνολογική αλλαγή που συντελείται, η οποία είναι επίσης και μια οικονομική και παραγωγική αλλαγή, που θα φέρει βέβαια αλλαγές στην απασχόληση».
Πιστεύετε ότι υπάρχει δυνατότητα να συμμετάσχουμε στις νέες τεχνολογικές εξελίξεις;
Οι επιτυχίες που έχουμε το τελευταίο διάστημα, όπως το πρόγραμμα εμβολιασμού ή η στρατηγική για το 5G, μας δείχνουν ότι μπορούμε. Ό,τι έχει γίνει τον τελευταίο ενάμιση χρόνο είναι μια πυξίδα ως προς το τι μπορεί να γίνει ευρύτερα. Η Ελλάδα είχε το hardware, τη βασική υποδομή, που είναι τελικά οι άνθρωποί της, υπάρχει επιστημονικό δυναμικό. Δεν είχε όμως το software, δηλαδή τη σωστή στρατηγική για να απελευθερώσει αυτό το δυναμικό.
Ένα άλλο παραγωγικό μοντέλο, στο οποίο όμως πόσοι και ποιοι θα χωράνε;
Έχουμε δύο πολύ μεγάλες τάσεις, οι οποίες θα καθορίσουν το σύνολο των αλλαγών. Η πρώτη είναι οι μεγάλες δημογραφικές αλλαγές. Υπάρχει ένα βιβλίο, «Ο γρίφος των εκατό ετών», το οποίο λέει ότι τελειώνει η ζωή των τριών φάσεων, «εκπαίδευση, εργασία, σύνταξη», γιατί σχεδιάστηκε σε μια εποχή όπου το προσδόκιμο ζωής ήταν στα 60-70 χρόνια. Τώρα ένα παιδί που γεννιέται στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης έχει άνω του 50% πιθανότητες να φτάσει τα 100. Η δεύτερη τάση είναι οι νέες τεχνολογίες, αυτό που λέμε 4η βιομηχανική επανάσταση. Αυτά συμβαίνουν. Το θέμα είναι αν θα μείνουμε να κοιτάζουμε από απόσταση ή μπορούμε να ανέβουμε πάνω στο κύμα που έρχεται.
Δημοσιογράφος: Τάνια Γεωργιοπούλου
Περιοδικό “Κ” Καθημερινή Κυριακής (28/3/2021)